Canon vroeg ons, in samenwerking met Daan Geurts van ReadySet Studios, om de nieuwe Canon C400 uitgebreid te testen in een productieomgeving. Het doel was om te bepalen hoe de camera presteert in een flexibele werkomgeving, waarin snel geschakeld wordt tussen uiteenlopende lichtomstandigheden – van buitenopnames met felle zon tot binnenlocaties met diepe schaduwen.
De focus tijdens de test lag op:
Canon vroeg ons, in samenwerking met Daan Geurts van ReadySet Studios, om de nieuwe Canon C400 uitgebreid te testen in een productieomgeving. Het doel was om te bepalen hoe de camera presteert in een flexibele werkomgeving, waarin snel geschakeld wordt tussen uiteenlopende lichtomstandigheden – van buitenopnames met felle zon tot binnenlocaties met diepe schaduwen.
De focus tijdens de test lag op:
Met deze vragen in het achterhoofd hebben we de Canon C400 niet alleen technisch getest, maar ook geïntegreerd in een reële productieomgeving om zijn praktische waarde te beoordelen.
Voor deze testdag hebben we ervoor gekozen om de nieuwe Canon C400, de Red Komodo en
de Sony FX9 naast elkaar te zetten. Deze camera’s zijn gekozen omdat ze alle drie in ongeveer
dezelfde prijsklasse zitten en alle drie op papier dicht bij elkaar liggen qua specs. De grootste
verschillen zijn de S35 sensor in de komodo ten opzichte van de fullframe sensor in de FX9 en
de C400 én dat de Sony 4k draait terwijl de Canon en de Red 6k draaien.
Verder zat er op alle camera’s een PL mount en hadden de Canon en de Red ook een RF
mount. Qua lenzen hebben we de Canon CN-E primes gebruikt én de Canon CN-E 20-50mm
flex zoom. Als tegenhanger van de flex zoom hebben we de Angenieux EZ-1 gebruikt om het
verschil te zien tussen deze twee zoom lenzen (wederom omdat ze in dezelfde prijsklasse
liggen)
Om de visie van de klant te realiseren, werkten we vanuit het vloerplan van het art-departement en legden we de focus op drie aspecten: lichtplanontwikkeling, constructie van een flexibel lichtsysteem en intuïtieve besturing.
Out of the box is de Canon een vrij draaiklare camera met een compact ontwerp dat vertrouwd aanvoelt voor bestaande Canon-gebruikers.
Pluspunten:
Minpunten:
Qua look en feel zien we op de canon het plaatje dat we gewend zijn. Een warm plaatje met
rijke skin tones dat net een beetje rood aanvoelt in de highlights. Het plaatje is scherp maar niet
artificieel scherp.
Kleurweergave:
Vergelijking:
De C400 beschikt over een triple base ISO (800, 3200, 12800), wat flexibiliteit biedt bij wisselende lichtomstandigheden.
Optimale instellingen:
De CVP-plugin, waarmee lensdata automatisch wordt doorgestuurd naar Unreal Engine, is veelbelovend.
Voordelen:
Beperkingen:
De Canon C400 presteert goed in een dynamische productieomgeving. Met zijn sterke latitude en robuuste ontwerp is hij geschikt voor zowel binnen- als buitenopnames, waarbij hij goed omgaat met wisselende belichtingsomstandigheden. Hoewel de base ISO op 3200 het optimale resultaat oplevert, biedt de camera genoeg flexibiliteit om bij lagere en hogere waarden bruikbaar te blijven.
De toevoeging van het CVP-protocol is een stap in de juiste richting voor virtual production, maar vereist verdere ontwikkeling om breed toepasbaar te zijn. Voor filmmakers die een betrouwbare, veelzijdige camera zoeken voor commerciële of dramaproducties, biedt de Canon C400 een uitstekende balans tussen kwaliteit en gebruiksgemak.