CASE STUDY

CANON // C400 Test

CASE STUDY

Straight Line Leadership // Thrive Studio

Thrive 4

C400 voor Infield Use en Virtuele Productie

CANON

Canon vroeg ons, in samenwerking met Daan Geurts van ReadySet Studios, om de nieuwe Canon C400 uitgebreid te testen in een productieomgeving. Het doel was om te bepalen hoe de camera presteert in een flexibele werkomgeving, waarin snel geschakeld wordt tussen uiteenlopende lichtomstandigheden – van buitenopnames met felle zon tot binnenlocaties met diepe schaduwen.

De focus tijdens de test lag op:

  • Base ISO: Kunnen we de camera op één base ISO laten staan, of is het nodig om constant te schakelen?
  • Latitude: Wat is het daadwerkelijke bereik van de camera? Zijn beelden nog bruikbaar bij 2 stops onder- of overbelichting?
  • Toepasbaarheid: Waar moet je als filmmaker op letten bij het gebruik van de C400 in een dynamische, productieve setting?

C400 voor Infield Use en Virtuele Productie

CANON

Canon vroeg ons, in samenwerking met Daan Geurts van ReadySet Studios, om de nieuwe Canon C400 uitgebreid te testen in een productieomgeving. Het doel was om te bepalen hoe de camera presteert in een flexibele werkomgeving, waarin snel geschakeld wordt tussen uiteenlopende lichtomstandigheden – van buitenopnames met felle zon tot binnenlocaties met diepe schaduwen.

De focus tijdens de test lag op:

  • Base ISO: Kunnen we de camera op één base ISO laten staan, of is het nodig om constant te schakelen?
  • Latitude: Wat is het daadwerkelijke bereik van de camera? Zijn beelden nog bruikbaar bij 2 stops onder- of overbelichting?
  • Toepasbaarheid: Waar moet je als filmmaker op letten bij het gebruik van de C400 in een dynamische, productieve setting?

Met deze vragen in het achterhoofd hebben we de Canon C400 niet alleen technisch getest, maar ook geïntegreerd in een reële productieomgeving om zijn praktische waarde te beoordelen.

Testopstelling en Materiaal

Voor deze testdag hebben we ervoor gekozen om de nieuwe Canon C400, de Red Komodo en
de Sony FX9 naast elkaar te zetten. Deze camera’s zijn gekozen omdat ze alle drie in ongeveer
dezelfde prijsklasse zitten en alle drie op papier dicht bij elkaar liggen qua specs. De grootste
verschillen zijn de S35 sensor in de komodo ten opzichte van de fullframe sensor in de FX9 en
de C400 én dat de Sony 4k draait terwijl de Canon en de Red 6k draaien.

 

Verder zat er op alle camera’s een PL mount en hadden de Canon en de Red ook een RF
mount. Qua lenzen hebben we de Canon CN-E primes gebruikt én de Canon CN-E 20-50mm
flex zoom. Als tegenhanger van de flex zoom hebben we de Angenieux EZ-1 gebruikt om het
verschil te zien tussen deze twee zoom lenzen (wederom omdat ze in dezelfde prijsklasse
liggen)

Resultaten

Om de visie van de klant te realiseren, werkten we vanuit het vloerplan van het art-departement en legden we de focus op drie aspecten: lichtplanontwikkeling, constructie van een flexibel lichtsysteem en intuïtieve besturing.

Out of the box is de Canon een vrij draaiklare camera met een compact ontwerp dat vertrouwd aanvoelt voor bestaande Canon-gebruikers.

Pluspunten:

  • Ingebouwde ND-filters en veelzijdige aansluitingen (dubbele SDI en XLR).
  • Handig voor zowel binnen- als buitenopnames door de robuuste bouw en bekende interface.

 

Minpunten:

  • De “din” TC- en Genlock-connectoren vereisen adapters, wat extra complexiteit toevoegt. 
  • Gebrek aan bedieningsopties aan de niet-operatorzijde van de camera.
  •  

Qua look en feel zien we op de canon het plaatje dat we gewend zijn. Een warm plaatje met
rijke skin tones dat net een beetje rood aanvoelt in de highlights. Het plaatje is scherp maar niet
artificieel scherp.

Kleurweergave:

  • De C400 biedt een consistente kleurweergave bij variërende belichting, maar neigt naar een lichte rode boost boven 400 nits.

 

Vergelijking:

  • Presteert beter dan de FX9 bij felle belichting en biedt een natuurlijkere ruistextuur dan de Komodo bij schaduwrijke scènes.

 

De C400 beschikt over een triple base ISO (800, 3200, 12800), wat flexibiliteit biedt bij wisselende lichtomstandigheden.

Optimale instellingen:

  • Base ISO 3200 leverde de beste balans tussen dynamisch bereik en ruis.
  • Bij ISO 800 en 12800 was er meer ruis zichtbaar, hoewel dit een zachte en filmische textuur had.
  •  

De CVP-plugin, waarmee lensdata automatisch wordt doorgestuurd naar Unreal Engine, is veelbelovend.

Voordelen:

  • Tijdwinst bij voorbereidingen en lenswissels op virtuele sets.

 

Beperkingen:

  • De data wordt maar naar 1 pc gestuurd. In een VP workflow werken wij met meerdere machines om het totale beeld voor het led scherm te renderen. Groter scherm is meer machines. Ook zijn er meerdere editor machines die de Unreal scenes aanpassen en ook de tracking en camera data opnemen. Dit betekent dat gemiddeld 3-12+ machines de tracking en camera data binnen moeten krijgen om dit allemaal in realtime door te voeren. Momenteel kan er maar 1 machine deze data binnen krijgen, waardoor het voor ICVFX onbruikbaar is.
  • De plug-in ondersteund momenteel maar met 2 lenzen sets van canon, puur via de RF mount.

Conclusie

De Canon C400 presteert goed in een dynamische productieomgeving. Met zijn sterke latitude en robuuste ontwerp is hij geschikt voor zowel binnen- als buitenopnames, waarbij hij goed omgaat met wisselende belichtingsomstandigheden. Hoewel de base ISO op 3200 het optimale resultaat oplevert, biedt de camera genoeg flexibiliteit om bij lagere en hogere waarden bruikbaar te blijven.

De toevoeging van het CVP-protocol is een stap in de juiste richting voor virtual production, maar vereist verdere ontwikkeling om breed toepasbaar te zijn. Voor filmmakers die een betrouwbare, veelzijdige camera zoeken voor commerciële of dramaproducties, biedt de Canon C400 een uitstekende balans tussen kwaliteit en gebruiksgemak.